logotype

80 Ridge Street Media

User Experience, Product Management, Webb

Öka intäkterna med effektiv och optimerad webb

Foto från Påarp, Halmstad

A/B-testa din webbplats och få nöjdare kunder

Publicerad av 

Bild på böcker om konvertering och AB-testning

Tänk dig att du genom att ändra en text eller en bild, kanske ändra placeringen på en knapp eller annan form av enkel förändring av din design på webbsidan kan öka antalet besökare som genomför ett köp eller det du vill att de ska göra på din webbplats. Genom att använda dig av A/B-tester kan du hitta såna enkla förändringar som gör stor skillnad på hur effektiv din webbplats är.

Vad är A/B-testning?

A/B-test är ett effektivt sätt att utröna om vilken design-version av en sida som är mest effektiv att lösa de mål du har med den sidan. A/B-test är ett verktyg som används flitigt när man arbetar med webboptimering. Ett typiskt exempel på ett mål man kan ha är att man vill öka antalet personer som fyller i ett formulär, för att öka antalet så kallade leads. Så istället för att diskutera länge och noga och bestämma vad man tror är den bästa och mest effektiva lösningen för att uppnå det målet kan man ta fram två eller flera alternativ på som man tror på. Sedan när man sätter upp testet kan man välja att visa vissa besökare alternativ A och vissa besökare alternativ B (och C, D, E, F osv om man har fler varianter) för att mäta om version A eller B fungerar bättre på att konvertera en besökare till en lead.

Hur sätter man upp ett A/B-test

Det finns många olika sätt att sätta upp ett A/B-test. Man kan använda egna verktyg eller tredje parts lösningar från Google, Optimizely eller Visual Website Optimizer. Det som är gemensamt är att man får lägga till ett script i sin webbplats som ser till att rätt version (A eller B) väljs ut att visas för användaren, man spar undan vilken version som användaren har exponerats mot. När sedan kunden eventuellt konverterar och blir en lead genom att fylla i formuläret behövs ett script som känner av att just den här personen har exponerats för version X och har konverterat. Då kan systemet se vilken version som procentuellt är mest effektiv att konvertera besökare till leads.

Vad kan man testa i ett A/B-test?

Man kan testa i stort sett vad som helst, vår filosofi är att ju mindre man vet om sina kunder och deras konverteringsförmåga, desto större saker bör testas. Ska knappen ligga till höger eller vänster? Ska vi ha externa länkar på signup-sidan eller helt skippa dem? I början av din sidas A/B-testkarriär bör man vara ganska vågad för att kunna se resultat som är statistiskt säkerställda. Sen när man lärt sig de stora dragen i hur dina kunder konverterar kan man börja optimera sina flöden med att testa vilka färger på knappar, bilder som används och så vidare. Men en viktig sak att ta in när det gäller A/B-test är att det är helt beroende på vad du vill testa och vart.

Hur får man ett lyckat A/B-test

För att lyckas med sitt A/B-test så är det viktigt att man har en idé om vad det är man vill testa och vad man vill optimera. För det kan vara så att vissa beteenden kan öka på andra beteendens bekostnad, då är det viktigt att man noga diskuterar vad som är det primära målet för ens affär med ett A/B-test av ett användarflöde. Vägen till ett lyckat A/B-test är att ha viss trafik, kunder som konverterar, definerade mål av utkomst av test och givetvis hypoteser på vad som påverkar konvertering så man kan jobba fram alternativ att testa.

Relaterade sidor

Vill du lära dig mer om UX, SEO och Webbutveckling?

Anmäl dig till vår nyhetslista så får du tips direkt till din e-post.

Vill du lära dig mer om UX, SEO och Webbutveckling?

Anmäl dig till vår nyhetslista så får du tips direkt till din e-post.

Några av våra kunder


Senaste på bloggen

På vår blogg kan du läsa aktuella inlägg om webbutveckling, user experience och sökmotoroptimering.


80 Ridge Street Media AB

Bättre och mer effektiv webb och appar med fokus på User Experience, Product Management, SEO, Webbutveckling. Knivsta, Uppsala.

Åsgatan 80
74145 Knivsta, Uppsala
Telefon 0735-336699
E-post info@ridgestreet.se
Webb
Facebook ridgestreet
Twitter @80ridgestreet
Google Plus Google+