logotype

80 Ridge Street Media

User Experience, Product Management, Webb

Öka intäkterna med effektiv och optimerad webb

Foto från Påarp, Halmstad

Landningssida – Optimera för konvertering

Publicerad av 

Hur skapar man den perfekta landningssidan? En bra fråga som har lika många svar som det finns landningssidor. Ett av de mest effektivitetshöjande ingrepp man kan göra på sin webb för att optimera sin webbplats är att jobba med landningssidor.

I denna artikeln så går vi genom hur du bygger en så perfekt landningssida som möjligt. En bra landningssida kan också sänka kostnader för anskaffning av nya kunder då du kan öka antalet kunder som konverterar till nya kunder och samtidigt öka tillströmningen av nya besökare om din landningssida är väl sökmotoroptimerad för de nyckelord du jobbar mot.

Vad är en landningssida?

En bra landningssida ska konvertera så många besökare som möjligt. Ibland kallas landningssidor vid dess engelska namn, Landing Pages, landningssidor kan ha olika syften, men syftet är i stort sett alltid att leda till en konvertering. Det kan vara att man vill att en besökare ska fylla i ett Leads-formulär, prenumerera på ett nyhetsbrev eller köpa en produkt. Med andra ord är en landningssida en sida som är fokuserad på att tillhandahålla en lösning på ett specifikt problem eller problemområde som man vill styra användare av en viss målgrupp till. Tänk dig att du marknadsför en viss produkt utanför din egen sajt. Detta kan göras via sökmotoroptimering av vissa nyckelord, sökordsannonsering på exempelvis Google, som Facebook-annonser eller via traditionell marknadsföring på TV, tidningar och i radio. När kunden kommer till din webbplats efter att sett, hört eller klickat på en annons vill du givetvis att kunden ska känna igen sig, har du pratat om Produkt A i din annons på Facebook så bör Produkt A finnas tillgänglig på den sida som kunden kommer till. Det gäller att inte låta kunden tappa bort sig. Därför brukar man prata om nyttan med att ha olika landningssidor för olika problemområden, man ska inte förpassa alla användare till sin startsida. Så det första steget mot att skapa perfekta landningssidor är att sätta upp en webbstrategi för hur man ska jobba med målgrupper, annonseringsområden, nyckelord och landningssidor.

Hitta rätt sökord för din landningssida

Många vill ranka högt på sökord som är väldigt generella, exempelvis ‘bilar’, problemet med generella sökord är flera:

  1. Det är stor konkurrens i sökresultatet
  2. Det är dyrt att köpa sökordsannonsering då konkurrensen är hård
  3. Det är osäkert vad kunden är ute efter
  4. Det är svårt att konvertera en besökare till en kund
Vårt förslag är att du jobbar med mer specifika sökord som är mer direkt anpassade till din landningssida, du kommer då kunna hitta sökordsgrupper som är mindre konkurrensutsatta men som passar ditt erbjudande bättre än de generella sökorden. En bra bok att läsa om just hur du väljer ut rätt sökord för dina landningssidor är Convert! Designing Web Sites to Increase Traffic and Conversion av Ben Hunt. Han pratar mycket om att hitta rätt sökord och fokusera rätt sökord på rätt användargrupper, en så kallad awareness ladder, olika kunder kommer veta olika mycket om problemet du löser och vara längre eller närmre ett köp, därför grupperar han in landningssidor och sökord på denna stege och skapar då en större chans för varje enskild besökare att konvertera.

Grundläggande tips för en perfekt landningssida

Oftast är det många unika saker som behöver komma till för att din landningssida ska vara perfekt. Det behöver testas genom A/B-tester, webbanalys och val av annonser och sökord till din landningssida. Men det finns några generella saker som nästan alltid gäller för en bra landningssida.

  • En klar Call-to-action, dvs ett tydligt alternativ för hur besökaren ska göra för att ta sig vidare.
  • Skala bort onödiga val i form av navigering, länkar i text och så vidare, ge inte besökaren fler val än just det du vill fokusera landningssidan på.
  • Vara fokuserad på problemområdet och inte prata om annat. En landningssida får gärna innehålla en hel del information men det är också viktigt att den så snabbt som möjligt ger besökaren överblick och får en snabb insikt i hur just du löser problemet han/hon har.
  • Använd samma språk hela vägen från sök, annons eller annan trafikkälla genom copy till konvertering, detta för att kunden ska känna igen sig hela vägen och inte tappa bort sig.

Rätt design för din landningssida

Det finns ingen allena rådande design som gäller för alla landningssidor, men Kissmetrics har gjort en ”Anatomy of A Perfect Landing Page” som listar 10 saker som gäller för en landningssidas design

  1. Headers på landningssidan bör match texten i annonser och sökresultat
  2. Enkla och tydliga headers
  3. Inga stavfel eller grammatiska fel i texterna
  4.  Använd trust-factors, så kallade testimonials eller tredje parts emblem (ex Visa eller dylikt)
  5. En tydlig Call-to-action – Vad ska användaren göra sen?
  6. Knappar och Call-to-actions ska inte smälta in, de ska poppa ut, vara väl synliga
  7. Håll nere antalet länkar, det distraherar och minskar konverteringsgrad
  8. Använd bilder och video, gärna inspirerande sådana, som matchar texten
  9. Håll dig över folden, dvs försök att få in det viktiga ovanför scrollgränsen på sidan
  10. A/B-testa din landningssida kontinuerligt

Optimera din landningssida för konvertering

När du har byggt dina landningssidor är det dags att börja optimera dem så att du år högsta möjliga utfall på varje enskilt besök. Man kan testa i stort sett allt, men om du har en landningssida som används och fungerar hyggligt är vårt förslag att du i alla fall har en kontinuerlig test på följande saker:

  1. Testa texten i rubrikerna
  2. Testa färg på knappar och Call-to-action
  3. Testa text på knappar och Call-to-action
  4. Testa olika typer av grafik
  5. Testa att ha formulär inbäddat på landningssidan gentemot att ha en knapp som leder till formuläret
Är du väldigt osäker kan du testa helt olika typer av design på sidan. Läs mer om hur du sätter upp A/B-tester för att skapa bättre landningssidor.

Hoppas du lärt dig mer om hur man skapar landningssidor som konverterar bra. Läs gärna mer om hur du optimerar din webb och tveka inte att kontakta oss om du vill ha hjälp med att optimera din webb så dina kunder får en bättre användarupplevelse och konverterar bättre.

Relaterade sidor

Vill du lära dig mer om UX, SEO och Webbutveckling?

Anmäl dig till vår nyhetslista så får du tips direkt till din e-post.

Vill du lära dig mer om UX, SEO och Webbutveckling?

Anmäl dig till vår nyhetslista så får du tips direkt till din e-post.

Några av våra kunder


Senaste på bloggen

På vår blogg kan du läsa aktuella inlägg om webbutveckling, user experience och sökmotoroptimering.


80 Ridge Street Media AB

Bättre och mer effektiv webb och appar med fokus på User Experience, Product Management, SEO, Webbutveckling. Knivsta, Uppsala.

Åsgatan 80
74145 Knivsta, Uppsala
Telefon 0735-336699
E-post info@ridgestreet.se
Webb
Facebook ridgestreet
Twitter @80ridgestreet
Google Plus Google+