logotype

80 Ridge Street Media

User Experience, Product Management, Webb

Öka intäkterna med effektiv och optimerad webb

Foto från Påarp, Halmstad

Realtidswebb

Publicerad av 

Idag blir användare mer och mer vana med att information kan konsumeras i samma stund som den produceras. Vi vill inte ladda om sidor, vi vill inte vänta 3 timmar på att nyhetsbyråer publicerat materialet och redigerat, vi vill ha informationen när det händer. Det är realtidswebben. Facebook, Twitter och andra social tjänster har byggt upp stora förväntningar på just detta. Men realtidswebben är ju inte bara information och sociala medier, det är också alla möjligheter som öppnas upp för spel, bättre webbklienter och webben som plattform för alla möjliga former av realtidslösningar.

Vad är realtidswebb?

Svaret på frågan är nog olika beroende på vem du frågar. Vi hävdar att realtidswebben är den tekniska utveckling vi sett på klient och serversidan de senaste åren i kombination med kundens ökade efterfrågan på realtid. Många pratar om HTML5 idag och just detta samlingsnamn för många nya klient-tekniker gör att realtid på webben blir enklare. Vi ser idag ett starkt tekniskt stöd för att bygga blixtsnabba, realtids webbapplikationer baserat på teknik som finns tillgänglig för i stort sett alla. I grund och botten handlar realtidswebb om någon form av kommunikation, en-till-en, en-till-många, många-till-många, system-till-person osv.

Användningsområden för realtidswebb

Typiska områden för realtidswebb idag är så kallade sociala grafer och chattfunktionalitet, vi ser det i Facebook och Twitter. Börjar man fundera så inser man att det finns många applikationer och webblösningar som skulle må bra av att få fler inslag av realtidswebb. Allt från enkla saker som att få notifieringar i klassiska webbtjänster i realtid, exempelvis om ett filter för en önskad vara på Blocket plötsligt triggas, eller att min lojalitets-poängstatus uppdateras i realtid när jag genomför ett köp på min favorit e-handelssajt till att achievement triggas när jag lär mig nya saker på universitetets kurssida. Realtidswebben kan vara hela idén, dvs Twitter, eller det kan vara ett sätt att optimera användarupplevelsen för dina användare. Då jag tror väldigt få syftar till att revolutionera realtidswebben, utan snarare vill se hur de kan vara behjälpta av realtidswebben är det där vårt fokus ligger. Vi tror att realtidswebb är ett av alla andra verktyg du behöver bemästra för att kunna bygga en bra användarupplevelse, kanske kan du vara utan det, men man ska inte underskatta vad hastighet, responsivitet och känslan av att saker och ting flyter ger för en användare.

Tekniska möjligheter med Realtidswebb

Förut har man vart tvungen att hitta på trix för att emulera realtid på webben, redan i slutet av 1990-talet så jobbade vi med emulerad realtid via komplexa javascript och en salig blandning av iframes som postade till varandra, användarupplevelsen var bra men det var inte helt elementärt att administrera dessa lösningar. Länge var pollning av innehåll via Ajax enda (något sånär hållbara) lösningen för att bygga realtidswebb, men de har sina drawbacks, man genererade en massa last på servern vid stora antal klienter som pollade efter innehåll. Drömmen om riktig realtid föddes med Websockets, men vi har inte sett fullt stöd det i webbläsarna än, men med bibliotek som Socket.io och ramverk som Node.js så är vi väldigt nära riktig realtidswebb för alla utan några större tricks. Nu finns även bra stöd i miljöer som Python och Ruby att köra realtidslösningar. Det finns med andra ord inga hinder att implementera realtidswebb idag, verktygen finns och de är fria att använda, det handlar bara om att webbutvecklare måste lära sig en ny typ av webbutveckling där själva gränssnittsutvecklingen blir en allt viktigare del av webbupplevelsen. Webben blir allt mer baserad på goda gränssnitt och de som vill bygga bra realtidswebb måste ha tillgång till professionella front-end developers som vet vad de gör och som inte fastnat i 90-talets HTML-generering på serversidan med Java.

Exempel på realtidswebb

Ett bra exempel på välfungerande realtidswebb som är både social men som också låter andra saker påverka realtidsupplevelsen är Battlelog som är DICE:s sociala plattform för spelet Battlefield 3. Battlelog är byggt på ESN:s plattform för realtid och är en fantastiskt stor webbplats med väldigt många samtidiga användare och realtidsdata från användare och det som händer i spelet.

Relaterade sidor

Vill du lära dig mer om UX, SEO och Webbutveckling?

Anmäl dig till vår nyhetslista så får du tips direkt till din e-post.

Vill du lära dig mer om UX, SEO och Webbutveckling?

Anmäl dig till vår nyhetslista så får du tips direkt till din e-post.

Några av våra kunder


Senaste på bloggen

På vår blogg kan du läsa aktuella inlägg om webbutveckling, user experience och sökmotoroptimering.


80 Ridge Street Media AB

Bättre och mer effektiv webb och appar med fokus på User Experience, Product Management, SEO, Webbutveckling. Knivsta, Uppsala.

Åsgatan 80
74145 Knivsta, Uppsala
Telefon 0735-336699
E-post info@ridgestreet.se
Webb
Facebook ridgestreet
Twitter @80ridgestreet
Google Plus Google+