logotype

80 Ridge Street Media

Öka intäkterna med användaren i fokus

Foto från Påarp, Halmstad

Responsiv webb

Publicerad av 

En responsiv webb anpassar sig efter vilken typ av klient som webben konsumeras med. Oberoende om du surfar till en webbsida med en surfplatta, smart telefon eller en traditionell webbläsare på din dator så är en responsiv webb anpassad för din enhet.

Vad är responsiv webb

Responsiv webb är ett uttryck som används allt oftare. Ofta omnämns det responsiv design eller responsiv webbdesign eller bara responsiv webb, vi gillar begreppet responsiv webb bättre än responsiv design då det innebär mycket mer än bara design för att skapa en responsiv webb. Vad innebär det att ha en responsiv webb? En responsiv hemsida handlar i grund och botten om att man har en webb som anpassar sig till vilken klient den konsumeras i. Surfar din kund till din responsiva hemsida med en iPhone så ser webben bra ut där med anpassad layout och form till den klienten, använder hon en iPad så fungerar och ser webben finemang ut för den. Det handlar inte bara om form och design när man bygger en responsiv mobil webb. Ta filuppladdning som exempel, eller Flash, på den traditionella webben fungerar det alldeles utmärkt att ha Flash-video då i stort sett alla har Flash installerat, det lär också fungera på Android-enheter, men det går inte på iPhone och iPad. En responsiv webb bör således lösa den typen av problem också åt användaren. Ta bort störningsmoment och anpassa sig till deras enhet så deras upplevelse blir så bra och effektiv som möjligt.

Behöver jag responsiv webb?

På sikt ja, vem har råd att ignorera en ökande massa av användare som vill använda deras produkt. Vi tror att mobil webb och responsiv webb är ett sätt att öka trovärdighet, återkommande kunder samt anpassa sina tjänster för mobil konsumtion, genom att optimera den mobila webben kan man minska churn, skapa nöjdare kunder och öka chanserna att sälja mer. Google har också sagt att de rekommenderar en responsiv webb framför andra lösningar när det kommer till sökmotoroptimering för mobila webbar framför en dedikerad mobil webb eller att lösa det på serversidan genom att skicka olika typer av innehåll till olika klienter. SearchEngineLand har en väldigt bra artikel om hur Google ser på mobila webbar, seo och responsiv webbdesign. Så är sök viktigt för dig när det kommer till att skaffa nya kunder så är också responsiv webb viktigt för dig, se det som en konkurrensfördel gentemot de du tävlar med i sökresultatet om potentiella kunder.

Varför är en responsiv hemsida viktig?

Vi tror att en responsiv hemsida är viktig för att den anpassar användarupplevelsen till kundens förutsättningar, ökar webbprestanda för kunden och ökar värdet på dig och ditt varumärke, det fina med responsiv design är bra gjord så märks den inte för kunden förutom att saker och ting bara funkar oberoende av var jag befinner mig med vilken typ av klient.

Responsiv design

Ofta så pratas det om responsiv design eller responsiv webbdesign, men vi tycker att begreppet webbdesign inte rikigt täcker de behov som finns på en webbplats som ska fungera i olika typer av klienter. Det finns vissa problem som är rent designmässiga som att man vill att bilder som visas i fullscreen på en HD-upplöst TV ska passa precis som att samma bild ska se bra ut på en iPhone, men i ett sådant problem finns även tekniskt komplexa problem exempelvis hur man ska skala bilder för olika klienter då man inte vill skicka lika stora filer över ett mobilt nätverk som man vill över ett bredband till en högpresterande PC. En annan sak som man bör ta hänsyn till är just vilken uppkoppling klienten har och anpassa erbjudandet därefter, vid en sämre uppkoppling kanske man ska undvika att autoladda video och annat som är dataintensivt och potentiellt dyrt för kunden. Vidare kan det finnas läge att cacha saker i en mobil klient för att minimera antalet requests som sker mellan klient och server för att skapa en bättre och snabbare användarupplevelse.

Mobile First

Det har funnits en del utvecklingsteorier för webb de senaste åren: Graceful Degradation, dvs att bygga en högpresterande webb för de modernaste webbläsarna och sedan ta bort funktion för funktion när sämre webbläsare konsumerar tjänsten. Progressive Enhancement, dvs att bygga en väldigt basic webblösning som är åtkomlig (accessible) för alla typer av webbläsare och sedan genom att kontrollera om klienten klarar av vissa typer av saker då utöka funktionaliteten i webbplatsen. Nu finns det en tredje teori som växer sig starkare och starkare, Mobile First. Mobile First är precis vad det låter, bygg din webb för mobilen först och främst och sedan utöka för de klienter som klarar av mer eller som har andra förutsättningar vad det avser upplösning, bandbredd, grafisk kapacitet och så vidare. Tanken med Mobile First är att många tror att webben mer och mer flyttar ut på mobilen och om ett par år så är mobilt surfande vanligare än surfande via högpresterande PC-datorer med hög upplösning. Mobile First, Progressive Enhancement och Graceful Degradation är olika tankesätt och något av dem är bra att anamma om man vill bygga en responsiv webb som klarar av att göra alla kunder glada och nöjda. Det finns ingen gyllene lösning på hur man går från en traditionell webb till en responsiv webb, det är väldigt avhängigt hur ens webb ser ut idag, vilka vertyg man använder och hur enkelt det är att bygga om sin webb frontend och lägga till ny funktionalitet som kan stödja den responsiva webbdesignen.

Hur kommer jag igång med responsiv webb?

För att komma igång med responsiv webb så tror jag att det är viktigt att gå tillbaka till sin statistik och webb som man har idag. Hur stor är andelen mobila enheter som använder vår webb? Hur många iPad är det som surfar på vår webb? Hur ser utvecklingen ut av mobila klienter, ökar de markant? Använder mobila kunder vår webb annorlunda än de som inte kommer från mobiler? När du börjat svara på de frågorna är mitt tips att läsa på lite om responsiv webb, titta på lyckade och misslyckade exempel och fundera på hur just er webb skulle må bra av att bli mer klientresponsiv och leverera en perfekt anpassad webbupplevelse till de kunder som besöker er webbplats.

Vad ingår i responsiv webb och responsiv webbdesign

Några av de saker du kommer stöta på när du börjar fördjupa dig i responsiv webb är följande begrepp och problemområden:

  • Media queries – Teknik för att specifikt adressera klienter i stilmallar baserat på exempelvis skärmbredd.
  • Feature detection – Teknik, ofta via JavaScript, för att avgöra om en klient stöder vissa typer av teknologiska features, ett populärt bibliotek för att hjälpa till med detta är Modernizr.
  • Mobile first – Designa för mobila enheter primärt och andra typer av enheter sekundärt.
  • Graceful Degradation – Att ha en fullfjädrad webb som utan att ta bort de viktigaste use-casen degraderas i funktionalitet när en klient har sämre kapacitet.
  • Progressive Enhancement – Att ha en grundläggande, åtkomlig och enkel webb som man utökar via feature detection, media queries och andra tekniker när klienter är mer kapabla än de mest grundläggande.

Vi kan responsiv webb

Vi har jobbat med webbutveckling, mobil webb och responsiv webb i flera år och har bra insikt i hur man tar sig från en traditionell webb till en webb som fungerar bättre för dina kunder, oberoende av vilken webbklient de använder när de vill köpa saker av dig. Gör det enkelt för dem att få det de vill ha, det är en effektiv webb, som löser kundens problem och ökar era intäkter. Kontakta oss så kan vi diskutera hur vi kan göra din webb redo för fler typer av klienter och hur mycket du kan tjäna på det.

Var kan jag läsa mer om responsiv webb

Webbartiklar

Böcker

Screencasts

Kod

Hoppas du lärt dig lite mer om responsiv webb. Vill du ha hjälp med att komma igång med responsiv webb på er webbplats, tveka inte att kontakta oss så vi kan ta en kopp kaffe och diskutera vilka behov ni har och hur ni skulle kunna öka er kundnytta med en responsiv webbdesign.

Relaterade sidor

Vill du veta mer?

Anmäl dig till vår nyhetslista så får du tips direkt till din e-post.

Vill du veta mer?

Anmäl dig till vår nyhetslista så får du tips direkt till din e-post.

Några av våra kunder


Senaste på bloggen

På vår blogg kan du läsa mer om effektiva appar.


80 Ridge Street Media AB

Bättre och mer effektiv webb och appar med fokus på User Experience, Product Management, SEO, Webbutveckling. Knivsta, Uppsala.

Åsgatan 80
74145 Knivsta, Uppsala
Telefon 0735-336699
E-post info@ridgestreet.se
Webb
Facebook ridgestreet
Twitter @80ridgestreet
Google Plus Google+