logotype

80 Ridge Street Media

Öka intäkterna med användaren i fokus

Foto från Påarp, Halmstad

Sökmotoroptimering

Publicerad av 

80 Ridge Street Media har jobbat många år professionellt med sökmotoroptimering och vet hur viktigt det är att synas högt i sökresultaten. Vi hjälper dig med en långsiktig strategi för att maximera dina intäkter från sökmotorstrafik. Genom att optimera er webbplats för sökmotorer kan ni skapa en långsiktigt lönsam optimering som är mer kostnadseffektiv än många andra alternativ av marknadsföring.

Tips för Sökmotoroptimering

Vi på 80 Ridge Media Street förstår värdet i att få mycket trafik från de sökord som är kopplade till ens affär, vi vet också hur viktigt det är för användaren att inte känna att han eller hon blir lurad. Därför tror vi att långsiktig sökmotoroptimering är detsamma som att bygga det kunden vill ha, det finns ingen kortsiktig lösning för att hamna högst upp i sökresultatet på sökord som är bra för din affär. Nedan listar vi några tips som vi tror på:

  1. Skriv innehåll som hjälper din kund. Skriv det för den som läser, inte för en sökmotor. Det gäller att ha en strategi för sitt innehåll, strukturera det på ett bra sätt och bygga upp smarta ingångsvägar för potentiella kunder via optimerade landningssidor.
  2. Uppdatera ditt innehåll ofta med relevant information som tillför ämnet något och som ger läsaren av innehållet ett mervärde. Genom att vara ihärdig och uppdatera ditt innehåll ökar också chansen att användare kommer tillbaka till din webb. Dela dessa i sociala medier, skapa möjlighet för ditt innehåll att bli upptäckt, delat och få naturliga länkar.
  3. Länka innehåll som gör att användaren får en bättre upplevelse, detta gäller givetvis både intern och extern länkning, att inte länka ut är konstigt, det finns nästan alltid värdefull information på andra platser på nätet, det är något som din användare vill ha, så erbjud dem möjlighet att fördjupa sig i ämnet både via internlänkning och extern länkning.
  4. Ha tålamod och jobba långsiktigt, webboptimering och sökmotoroptimering är långsiktigt, gör det som är bäst för dina användare och du kommer ha en ganska bra chans att hamna högre än de konkurrenter som inte gör det. Det finns inga hemliga tricks för att långsiktigt hamna högt i sökresultaten, skapa bra innehåll, se till att ditt innehåll syns och att jobba upp relationer med andra som är intresserade av det innehåll du tillhandahåller.
  5. Prata om ditt innehåll och få länkar till det. Hjälp användare hitta ditt innehåll genom att tipsa andra om det. Prata med bloggare, andra sajtägare som har webbplatser som kan ha nytta av ditt innehåll och på sikt kommer du få länkar om ditt innehåll är bra, marknadsför ditt innehåll helt enkelt.

On-page optimering

En del av att sökmotoroptimera din webbplats innebär att se till att kod, innehåll och url:er är optimerade och byggda enligt gängse regler och gemensamma erfarenheter. En förutsättning för att lyckas med så kallad on-page optimering är god kunskap inom webbutveckling. De delar som är viktigast är att man kan bygga åtkomliga webbplatser (accessible) med hjälp av tekniker som HTML5, CSS3 och JavaScript. En bra SEO-tekniker (SEO Engineer) vet också hur du ska arbeta med prestanda på webben, hur du bygger din webbplats så den blir snabb och därmed mer attraktiv för användare och sökmotorer.

Prestanda

Idag är det väldigt viktigt att en webbplats är snabb, en snabb webbplats är A och O för att din kund ska stanna på den och är även en av de saker som Google och andra sökmotorer betygsätter, så en snabb webbplats är en bra webbplats sett med sökmotor-ögon. Det är således viktigt att du jobbar med webbprestanda för att

Inlänkar

Länkar in till din webbplats är ett kvalitetsbetyg för ditt innehåll. Det är viktigt att skaffa sig länkar in. Vi hjälper dig att sätta upp strategier för samarbeten och hur du bör utforma dessa länkar för att på bästa sätt dra nytta av den styrka inlänkar ger dig och din webbplats.

Interna länkar

En del av on-page optimeringen är att internlänka ditt innehåll på ett smart sätt. Grunden är att om det är av godo för din användare är det av godo för din webb sett ur ett sökperspektiv. Att få till ett bra flöde för internlänkning på er webbplats kan göra stor skillnad för din optimering då man med interna länkar beskriver hur innehåll hänger ihop, väl gjort så är ju interna länkar ett betyg på att en annan sida erbjuder relaterat eller fördjupande innehåll till det du just nu läser.

Sökmotoroptimering för mobil webb

Idag surfar stora delar av era användare på smarta telefoner och surfplattor. Mobil webb är här för att stanna. Hur anpassar du ditt innehåll och sajtstruktur på ett sådant sätt att du inte straffas i rankningen på sökmotorer? Vi kan hjälpa dig med att sätta upp strategi, teknik och optimering för att hamna rätt även när dina potentiella kunder använder sin iPhone, iPad eller Android-bestyckade surfenhet. Ska man satsa på responsiv webbdesign eller ska man fokusera på att driva viss trafik till sin mobila hemsida?

Nulägesanalys av er sökstatus

Hur väl fungerar er webbplats idag sett ur ett sökperspektiv? Vi hjälper er med att analysera er situation idag, vilka möjligheter ni har, vilken prioritering ni bör ha på ert arbete med sökmotoroptimering och även hitta nischer för er webbsida som inte idag har utnyttjats.

Sökordsanalys

Genom att analysera området du verkar inom kan vi hjälpa dig att identifiera viktiga sökord för dig, sätta upp en strategi för hur ni bäst jobbar med att optimera er webbplats för de sökord som vi tillsammans kommer fram till är de mest effektiva och mest lämpade för ert erbjudande. En grundläggande och väl genomarbetad analys av vilka sökord som passar just ert erbjudande är en viktig och grundläggande del av att bygga upp en väl fungerande strategi för ert sökmotoroptimeringsarbete över tid. I en sökordsanalys så kan man se hur många som söker på ett visst begrepp, analysera var i konverteringsprocessen en potentiell kund befinner sig, vilka landningssidor som passar vilka sökord bland annat. Genom att göra ett gott jobb här har man vunnit mycket och kan lägga upp en strategi för hur man tar sig till sina mål med sin satsning på sökmotoroptimering.

Rådgiving inom sökmotoroptimering

Funderar du vad nästa steg är för dig inom sökmotoroptimering? Tveka inte att kontakta oss för en kostnadsfri rådgivning, vi fakturerar inte för ett telefonsamtal, utan ser hellre att vi kan diskutera var ni står just nu, vilka potentiella vägar ni har att gå och hur ni kan hitta dit. Vi gillar att optimera webbplatser och tycker det är kul och intressant att höra om nya potentiella problem att lösa. Så tveka inte att kontakta oss.

Länkbeten

Ibland vill man ju få in länkar utan att man behöver jobba hårt på att sälja in sin webb öga-mot-öga, då kan olika former av länkbeten hjälpa dig att skapa flertalet länkar till ditt innehåll på kort tid.

Tveka inte att kontakta oss om du har ett behov av att jobba med din sökmotoroptimering.

Relaterade sidor

Vill du veta mer?

Anmäl dig till vår nyhetslista så får du tips direkt till din e-post.

Vill du veta mer?

Anmäl dig till vår nyhetslista så får du tips direkt till din e-post.

Några av våra kunder


Senaste på bloggen

På vår blogg kan du läsa mer om effektiva appar.


80 Ridge Street Media AB

Bättre och mer effektiv webb och appar med fokus på User Experience, Product Management, SEO, Webbutveckling. Knivsta, Uppsala.

Åsgatan 80
74145 Knivsta, Uppsala
Telefon 0735-336699
E-post info@ridgestreet.se
Webb
Facebook ridgestreet
Twitter @80ridgestreet
Google Plus Google+