logotype

80 Ridge Street Media

Vi är experter på User Experience

Öka intäkterna med effektiva och optimerada webbar och appar med användaren i fokus

Foto från Påarp, Halmstad

Webboptimering

Publicerad av 

Det är svårt, dyrt och kanske till och med fel att försöka få allt rätt på en gång när man lanserar en ny webbapplikation. Genom att följa best practice, erfarenhet och bransch-fakta kan man komma en bra bit på vägen mot en effektiv webb.

Att optimera sin webb är ett kontinuerligt arbete och bör ses som något man gör hela tiden. Att bygga sin webb en gång och sen tro att man lyckats naila alla saker är sällan ett korrekt antagande. Jag tror alla är böjda att hålla med att när webbplatsen är lanserad så börjar det en ny typ av arbete:

  • Underhåll och buggfix
  • Daglig verksamhet
  • Supportärenden med efterföljande fixar och undantag.
  • Undantagslösningar för kampanjer

Listan ovan är exempel på saker som är givna uppgifter efter en webb lanserats och börjat få användare. Det är lätt att dessa uppgifter tar över helt och hållet och det dagliga kortsiktiga arbetet med produkten riskerar att man tappar greppet om produktens vidareutveckling, den tekniska arkitekturen och hur väl produkten verkligen fungerar. Det är nu många organisationer ser sig böjda och tvugna att strama upp sig och skapa processer för att ha mer kontroll över situationen. Detta leder ofta till en hel del overhead i organisationer, med mycket projektledning, stela processer och hierarkier som kanske inte alltid syftar till verksamhetens bästa.

Vi på Ridge Street Media har ingen mirakelmedicin mot detta, men vi tror att det finns andra vägar att gå för att uppnå kontroll, bra produktutveckling och minska det kortsiktiga i webbens utveckling. Hur undrar vän av ordning?

Optimering av din webbs prestanda

Vi tror på kontinuerlig förbättring via optimering av prestanda, både avseende teknik och de viktigaste kundflödena i er webblösning. För att optimera en existerande webb måste man först ha mätvärden och sedan mål för dessa värden, detta skapar oftast en klarare bild i organisationen över vara man är på väg, istället för vaga hierarkiska road-maps på produkter kan dessa mätvärden i kombination med mål för dem agera ledstjärna för all verksamhet i organisationen.

Vad kan man mäta?

Först måste man komma underfund med vad man först och främst vill åstadkomma med sin webb, man kan optimera allt, men man ska också vara varse om att suboptimering riskeras att uppnå om man försöker maxa allt. Vad är viktigtast att optimera? Fungerar er acquisition av nya kunder bra, men du upplever att kunder betalar, men återkommer inte, eller är det tvärtom, ni har svårt att locka in nya kunder och när de väl är där så har ni mindre problem att behålla dem. Nedan har jag listat några typiska mål man kan sätta upp för en webbplats.

  • Vi vill öka vår CTR från förstasidan till signup-sidan
  • Vi vill öka tiden som en användare spenderar på vår webbplats
  • Vi vill öka antalet nya kunder via sociala kanaler
  • Vi vill minska tidig churn på betalande kunder
  • Vi vill öka antalet signups från long-tail sökord

Typiska saker man kan mäta på en webb som är något typ av kvalitetsbetyg på hur bra er webbapplikation presterar är

  • Antalet betalande kunder per dag
  • Hur många besökare bouncar?
  • Genomsnittlig besökstid
  • Antalet HTTP-requests på förstasidan
  • YSlow-betyg på de 10 viktigaste sidorna
  • Återkommande användare
  • Delade länkar på sociala medier
  • Antal besökare till landningssidor

Beroende på hur affärsprioriteten ser ut för dessa mål så är det viktigt att man sätter upp mätpunkter för alla dessa mätvärden så man kan återkomma efter utförda förbättringar och se om optimeringen lyckades.

A/B-tester och multivariat test av optimerad webb

Ett väldigt populärt sätt att jobba med denna typ av optimering är så kallade A/B-tester eller multivariata tester. På det sättet kan du välja att testa nya optimerade versioner av delar av din webb på riktiga kunder och förhållandevis snabbt se om dina hypoteser var riktiga. Dock så är A/B-tester och multivariata tester ganska onödiga om man inte har bestämt vad det är man vill testa, det är ingen gyllene lösning på allt, det krävs en hel del jobb innan testet för att datat man får ut ska ha något värde.

Optimera webbplatsen för viktiga sökord

En stor del med att optimera sin webbsida är att kontinuerligt jobba med sin sökmotoroptimering, kontrollera vilka sökord som är mest lönsamma att satsa på, hur dina konkurrenter arbetar med sina webbplatser och även sätta upp innehållstrategier för att kontinuerligt förbättra din plattform som du ska driva sökord till.

Optimera webbsida för konvertering

All trafik är viktig, ju större del av din trafik du kan göra om till betalande kunder, desto bättre. Att optimera sin webb för att öka konverteringsgrad, så kallad konverteringsoptimering, är också ett viktigt arbete att jobba med kontinuerligt. Här är det viktigt att man har rätt typer av mätpunkter och kontinuerligt jobbar med hypoteser om hur man kan förbättra konverteringar och hela tiden testa, testa och testa.

Relaterade sidor

Vill du lära dig mer om User Experience?

Anmäl dig till vår nyhetslista så får du tips direkt till din e-post.

Vill du lära dig mer om User Experience?

Anmäl dig till vår nyhetslista så får du tips direkt till din e-post.

Några av våra kunder


Senaste på bloggen

På vår blogg kan du läsa våra tankar kring User Experience.


80 Ridge Street Media AB

Bättre och mer effektiv webb och appar med fokus på User Experience, Product Management, SEO, Webbutveckling. Knivsta, Uppsala.

Åsgatan 80
74145 Knivsta, Uppsala
Telefon 0735-336699
E-post info@ridgestreet.se
Webb
Facebook ridgestreet
Twitter @80ridgestreet
Google Plus Google+