logotype

80 Ridge Street Media

Öka intäkterna med användaren i fokus

Foto från Påarp, Halmstad

Bok: Convert! Designing Web Sites to Increase Traffic and Conversion

Publicerad av   i Konvertering

I somras köpte jag upp mig på ett antal böcker inför semestern. En av böckerna som jag köpte och som jag också läste ut var Convert! Designing Web Sites to Increase Traffic and Conversion (Kindle-version) av Ben Hunt. Jag är rätt skeptisk till många böcker som säger sig ha receptet för framgång, för jag vet efter många år inom spelbransch och jobb med att optimera konverteringsgrad att det inte är trivialt att säga vad som fungerar och vad som inte fungerar, och det finns inga generella lösningar på problemet. Så jag tog mig an boken med viss skepticism.

Boken säger sig hjälpa dig att bygga webbsidor som konverterar bättre. Efter att ha gått genom de vanliga sidorna om urval av sökord, hur man optimerar sina texter för sök och hur viktigt det är med en klar CTA osv så ramlade jag in på behållningen av boken som var introduktionen av den så kallade Awareness Ladder. Det vill säga, hur medvetande är potentiella kunder om det problem du erbjuder en lösning på. Beroende på hur medvetna de är, kommer de behöva olika typer av innehåll för att ta sig ett steg högre upp på medvetande-stegen och således närmare att konvertera från en intresserad läsare till någon som vill ha din produkt.

För mig så ökade just denna passage i boken dess värde för den pekar på en grundläggande viktig kunskap man bör ha när man formger ett erbjudande och tar fram riktade landningssidor för sina produkter, du måste förstå var din kund befinner sig, de kan vara olika långt från att bli betalande kunder, men det hindrar inte dig från att försöka identifiera de olika nivåer av frågor dina kunder vill ha svar på och utforma landningssidor som hjälper dina kunder ta sig ett steg närmre köp. Det handlar inte bara om att konvertera från intresserade besökare till kunder, du kan även konvertera ovetande läsare till intresserade besökare och skapa en större funnel där du med hjälp av bra landningssidor pressar kunden mot målet.

In alles så är boken helt ok, jag skippade delarna som handlade om A/B-tester då jag fann de ganska övergripande och tillförde inte mycket om man redan har koll på hur man sätter upp sådana, det finns bättre böcker för just dessa typer av konverteringsoptimering.

Kategorier

Nyckelord

Kommentarer

Vill du veta mer?

Anmäl dig till vår nyhetslista så får du tips direkt till din e-post.

Vill du veta mer?

Anmäl dig till vår nyhetslista så får du tips direkt till din e-post.

Några av våra kunder


Senaste på bloggen

På vår blogg kan du läsa mer om effektiva appar.


80 Ridge Street Media AB

Bättre och mer effektiv webb och appar med fokus på User Experience, Product Management, SEO, Webbutveckling. Knivsta, Uppsala.

Åsgatan 80
74145 Knivsta, Uppsala
Telefon 0735-336699
E-post info@ridgestreet.se
Webb
Facebook ridgestreet
Twitter @80ridgestreet
Google Plus Google+