logotype

80 Ridge Street Media

Öka intäkterna med användaren i fokus

Foto från Påarp, Halmstad

Bokrecension: The Automatic Customer av John Warrillow

Publicerad av   i Product Management

Jag har läst The Automatic Customer – Creating a Subscription Business in Any Industry av John Warrillow. Boken handlar, som du kanske redan har gissat, om hur man kan använda sig av prenumerationsmodellen för att skapa en ny typ av affär eller inkomstkälla för befintliga (i alla typer av industrier) eller nya företag. Jag brukar tänka att om man lär sig nåt man tror sig ha nytta av i sitt fortsatta liv av en bok, så var den värd att läsa, därför var denna absolut värd att läsa. I grova drag så drar boken upp följande saker:

• Skillnad på prenumeranter och kunder – Här drar författaren genom de stora skillnaderna mellan en traditionell affär där du säljer till en kund och hoppas att kunden, givet att din tjänst eller produkt är bra, väljer att komma tillbaka och en affär som bygger på att du erbjuder en tjänst eller produkt mot löpande betalning.
  • Olika typer av prenumerationsmodeller – Det här trodde jag skulle vara min stora take away i boken, den var bra, författaren listar åtta olika modeller som du kan tänkas använda en prenumerationsmodell på i ditt företag, han visar på detaljer i de olika förslagen, för- och nackdelar. Mycket bra tycker jag framför allt delarna i slutet är, där han går genom vem denna modell passar bäst för och även de tanke-experiment han uppmanar till, där han vill att du funderar hur en sådan modell skulle kunna passa just ditt befintliga företag och nuvarande affärsmodell.
  • Matematiken och ekonomin bakom prenumerationer – Här är det mycket kurvor och matematik för att förklara när du har en hållbar business för din prenumerationsmodell. Förklaringar hur Acquisition Cost och Lifetime Value relaterar och hur churn påverkar din MRR (Monthly Returning Revenue). Många exempel här från befintliga företag med prenumerationsmodell som jobbat mycket med att tweaka dessa värden (framför allt CAC – Customer Acquisition Cost och CLV – Customer Lifetime Value). Jag tycker denna del verkligen lyckas förklara och visualisera hur viktigt det är att veta sin CAC, CLV och Monthly Churn för att veta om ens business är hållbar över tid.
  • Hur säljer man bäst in en prenumeration – Här listar författaren sju sätt att sälja in sin prenumeration med bra exempel från flertalet tjänster där det gått bra och mindre bra.
  • Hur skalar man upp en prenumerationsmodell – Det här är bokens höjdpunkt enligt mig, då jag älskar all form av optimering av produkter och tjänster, det som jag framför allt tog med mig var användandet av så kallade markers för att avgöra om en kund kommer bli en lukrativ kund eller om den kommer att försvinna tidigt, dvs churn. Det som jag framför allt tar med mig från den här boken är författarens väldigt intressanta och professionella tips över hur man motarbetar churn på bästa sätt. Då hög churn är en prenumeration-business största fiende på lång sikt så blir det också av högsta vikt att behålla sina kunder, kanske än viktigare än i andra typer av business. Här hittar du i alla fall nio riktigt bra exempel på hur du ska jobba för att få ner din churn med väldigt bra och konkreta exempel.

Om du har en tjänst eller företag eller funderar på att starta upp, tveka inte, denna bok bör läsas, den ger dig en hel del bra och konkreta tips som du kommer ha nytta av när det är dags att börja definiera hur du ska utforma ditt erbjudande, om prenumeration är något för dig, något författaren påstår är möjligt för alla typer av företag och produkter i alla typer av branscher.

Köp boken på Amazon UK

Kategorier

Nyckelord