Vi byter namn till Yetric AB. Läs mer om vad det innebär på yetric.com
logotype

80 Ridge Street Media

Vi är experter på User Experience

Användaren i fokus. Effektivare appar. Bättre lönsamhet.

Foto från Revet, Jonstorp

Sökmotoroptimering 2014

Publicerad av   i Sökmotoroptimering

Tänkte sticka ut hakan lite och dra upp lite idéer om vad jag tror kommer förändras under 2014 med avseende på synlighet i sökresultat och vilka effekter det har på dig och din webbplats. Hur tror du att sökmotoroptimering kommer att utvecklas under det kommande året?

1. Svårare att tävla mot de som annonserar på Google

Google kommer jobba hårt för att säkra att deras största livslina, det vill säga deras betalande kunder, annonsörerna blir mer och mer synliga. Sättet det kommer att synas på är att de obevekligen kommer att integreras än hårdare i det organiska sökresultatet så att det kommer bli svårt för en vanlig användare att avgöra om en del av resultatet är sponsrat eller baserat på innehållets kvalitet och matchning mot det användaren sökte på. Kortsiktigt så kan givetvis sådana förändringar få trafik från organisk trafik att minska, men genom att ta sig an sin presentation i sökresultatet och jobba med högkonverterande titlar och beskrivningar på samma sätt som när man skriver copy för sina annonser på Adwords så kan man iaf se till att sticka ut i sökresultatet även bland sponsrat resultat. Eftersom det här är en hårfin väg för Google att gå kommer vi säkert att se övertramp emellanåt. Vår gissning är att vi ser detta förändras kontinuerligt och att på lång sikt så kan det vara väldigt hård kamp för organiskt sökresultat att överhuvud taget synas på första sidan av ett sökresultat då Google även har som mål att pusha sina andra produkter (Youtube, Bildsök, relaterade sökningar, Wikipedia-liknande widgets).

2. God säkerhet en fördel för att ranka högt

2013 har vi sett stora företag som slarvat väldigt mycket med säkerheten. Om ett företag slarvar med säkerheten så försämrar det användarens upplevelse på kort och lång sikt. Hur mäter man om ett företag eller webbplats jobbar med säkerhet om man har en sökmotor? Man kan titta på vilken typ av mjukvara man använder (versioner av bibliotek), servermjukvara och om man använder sig av säker trafik vid exempelvis kontoskapande och under e-handel. Vi tror att sajter som är väloptimerade i övrigt som kör SSL (det vill säga https istället för http) kommer att premieras i sökresultatet 2014 för att det är ett sätt att öka användarens utkomst av besöket, det ökar säkerheten. Så om du exempelvis jobbar i en nisch eller bransch där väldigt få av de högst rankade konkurrenterna kör SSL på sina webbplatser kan du nog få en edge mot dem genom att gå över till säker trafik under 2014 eller framöver.

3. Snabba webbplatser viktigare för att ranka högt

OK, ni har alla kör Yslow och Google Page Speed, kanske testat sajten via tools.pingdom.com och är säkra på att ni nu har en state-of-the-art webbplats med avseende på prestanda. 2014 kommer sökmotorer bli än bättre på att söka genom sajter som en riktigt användare och förstå att vissa sajter som jobbat med prestanda är bättre än andra som bara följt best practice. Genom att sökmotorer blir bättre och bättre på att rendera webbplatser som använder mycket javascript, kommer kraven på serverside-renderat material att minska och de som bäst utnyttjar klienten för att skapa snabba webbplatser kommer att premieras. Cachning på alla nivåer (klient, webbkod, memcache, databas) blir allt viktigare och gränsen för hur länge en användare kan tänka sig vänta på resultat kommer att minska. En lösning för detta kan vara att ha tekniskt kompetent SEO-personal som kan bygga webbplatser som kan dela mallar mellan klient och server och rendera sidor på klienten för att skapa än snabbare och bättre användarupplevelser. Vi tror att Google och andra sökmotorer kommer att börja värdesätta välbyggda webbplatser mer och mer då det borgar för bättre prestanda och användarupplevelse.

4. Fullfjädrad mobil upplevelse

Webbplatser som inte fungerar och är anpassade för mobiler och tablets kommer få det svårare. Vi tror till och med att under 2014 kommer vi se stora förändringar för webbplatser som endast är anpassade för stora skärmar. Att driva en webbplats 2014 som inte är anpassad för mobil och tablet är som att säga att man inte kan något om webben och vart den är på väg. Vi är övertygade om att sökmotorer kommer bli bättre och bättre på att avgöra om en webbplats är anpassad eller inte för olika kontexter. Inom vissa typer av nischer kommer det kanske bli så att den mobila delen är än viktigare än andra anpassningar. Så tveka inte, vårt tips är att satsa på responsiv webbdesign och kanske till och med ett mobile first approach redan nu.

5. Content Marketing leder till länkar och bättre sökresultat

Köp inte länkar, skriv inte innehåll anpassat för sökmotorer och nyckelord. Bygg upp webbplatser som löser vissa typer av problem och leverera innehåll som stöder den problemlösningen. Genom att fokusera på att skapa innehåll som löser problem inom ett visst område ökar du chansen för att ditt innehåll faktiskt tillför något till den som läser eller tittar på ditt innehåll. Så istället för att anpassa ditt innehåll så det passar en sökmotor, skapa innehåll som passar din målgrupp och hitta kanaler där din målgrupp håller till. Vi tror att detta är botemedlet mot hårdare tag mot köpta länkar och SEO-texter. Gammalt hederligt marknadsföringsarbete, lär känna din målgrupp, skapa innehåll som din målgrupp gillar, se till att kommunicera innehållet i kanaler som målgruppen använder sig av och åtnjut spridning och länkar till ditt innehåll för organisk trafik som belöning.

Kategorier

Nyckelord

Kommentarer

Vill du lära dig mer om User Experience?

Anmäl dig till vår nyhetslista så får du tips direkt till din e-post.

Vill du lära dig mer om User Experience?

Anmäl dig till vår nyhetslista så får du tips direkt till din e-post.

Några av våra kunder


Senaste på bloggen

På vår blogg kan du läsa våra tankar kring User Experience.


80 Ridge Street Media AB

Bättre och mer effektiv webb och appar med fokus på User Experience, Product Management, SEO, Webbutveckling. Knivsta, Uppsala.

Åsgatan 80
74145 Knivsta, Uppsala
Telefon 0735-336699
E-post info@ridgestreet.se
Webb
Facebook ridgestreet
Twitter @80ridgestreet
Google Plus Google+