logotype

80 Ridge Street Media

Öka intäkterna med användaren i fokus

Foto från Påarp, Halmstad

Call To Action (CTA)

Publicerad av 

Ett begrepp man ofta stöter på när man pratar och läser om konverteringsoptimering är Call-to-Action, eller CTA som man ofta förkortar det. En Call-to-action, eller uppmaning att agera, som det blir direktöversatt till svenska, syftar till att förenkla för användaren genom att tydligt och klart visa en uppmaning vad som är nästa logiska steg i en konverteringskedja.

Call to Action (CTA) beskriver element som hjälper användaren vidare i en process, exempelvis en registrering eller köpprocess. Ofta är den action som användaren ska ta ett viktigt konverteringssteg i en webbplats konverteringsflöde, kanske att registrera sig för ett nyhetsbrev eller att lägga en produkt i en varukorg.

Det finns inga exakta detaljer över en CTA ska utformas, men rent krasst kan man säga att det finns generella riktlinjer man kan följa för utformning av sin Call to Action. 

  1. Formge den så den syns. Genom att ge din CTA en form och design som sticker ut från övrigt innehåll ökar chanserna för dina användare att särskilja din call to action och faktiskt genomföra det du vill att de ska göra. Det kan vara en knapp, ett färgat fält eller text med kontrasterande färg, något som sticker ut eller särskiljer den från övrigt innehåll.
  2. Var tydlig med copyn. När du sätter copyn för din CTA så är det viktigt att du verkligen skriver vad som händer när du klickar på din CTA. Om en produkt läggs i varukorgen, skriv ”Lägg i varukorgen”, inte ”Köp”.
  3. Placera din CTA där användaren tittar. Olika användare använder din webbplats olika, således bör du ta hänsyn till detta när du bestämmer placering av din CTA. En del kommer nappa direkt på ditt erbjudande och förväntar sig en väg framåt direkt på sidan, andra kommer läsa hela sidan och är beredda att ta steget i slutet av sidan.
  4. Undvik att ha flera olika typer av CTA på en sida. För att öka chansen att konvertera en besökare på din landningssida eller produktsida, försök att fokusera på en CTA och inte flera, detta för minska chanserna att du tappar bort en potentiell kund mitt i ett viktigt flöde.
  5. Testa olika CTA. Använd gärna A/B-tester, webbanalys och all data du kan få tag på för att hitta den mest effektiva CTA:n. Det kan skilja många viktiga procent på konverteringsgrad beroende på hur du utformar din Call to Action.

Relaterade sidor

Vill du veta mer?

Anmäl dig till vår nyhetslista så får du tips direkt till din e-post.

Vill du veta mer?

Anmäl dig till vår nyhetslista så får du tips direkt till din e-post.

Några av våra kunder


Senaste på bloggen

På vår blogg kan du läsa mer om effektiva appar.


80 Ridge Street Media AB

Bättre och mer effektiv webb och appar med fokus på User Experience, Product Management, SEO, Webbutveckling. Knivsta, Uppsala.

Åsgatan 80
74145 Knivsta, Uppsala
Telefon 0735-336699
E-post info@ridgestreet.se
Webb
Facebook ridgestreet
Twitter @80ridgestreet
Google Plus Google+