logotype

80 Ridge Street Media

Öka intäkterna med användaren i fokus

Foto från Påarp, Halmstad

Konverteringsoptimering

Publicerad av 

Att kontinuerligt förbättra sin webbplats är en av de viktigaste sakerna för att öka sina intäkter och få högsta möjliga avkastning för varje satsad krona. Att mäta sin konverteringsgrad och kontinuerligt optimera den är en vinnande strategi för en mer effektiv och lönsam webbplats.

Vad är en konvertering?

Konvertering innebär att du vill att dina besökare på din webbplats ska utföra en viss handling och gå från besökare till en konverterad besökare, en konverterad besökare kan vara omvandling av besökare till användare, av användare till betalande användare från betalande användare till återkommande betalande användare. Ofta handlar det om någon form av handling som behövs av användaren, fylla i ett formulär, köpa en vara eller liknande. Konverteringsoptimering handlar mycket om att jobba med de besökare man får till sina landningssidor och i största möjliga mån konvertera dem till betalande kunder, det kan var stor skillnad i intäkter om du har svårt att konvertera dina besökare, så det finns oftast stora värden i att jobba långsiktigt med konverteringsoptimering på sin webb.

Vad är konverteringsoptimering?

Konverteringsoptimering är arbetet med att mäta, analysera och testa hypoteser man har och utvärdera dessa på sina viktigaste konverteringsflöden. Detta arbete sker kontinuerligt och syftar till att hitta den optimala konverteringsgraden för sina kundflöden. Verktyg man använder är exempelvis A/B-test, webbanalys, webbutveckling och tuning av användarupplevelsen. Frågor man vill besvara är kanske Hur optimerar vi sökmotortrafik att konvertera bättre?

Hur räknar man fram en konverteringsgrad?

En konverteringsgrad är en procentuell siffra på hur många användare relativt sett som konverterar i ditt användarflöde. Låt säga att du vill skapa leads för tjänsten du säljer på en landningssida. Du har en optimerad landningssida och får in 100 unika besökare per dag på den. I snitt så fyller 12 personer i formuläret varje dag, du har då en konverteringsgrad på 12% den dagen.

Vad är en bra konverteringsgrad?

Vad som är en bra konverteringsgrad är omöjligt att svara på. Det enda som med allra största säkerhet kan sägas är att den kan förbättras om den inte tidigare har optimerats och jobbats med. Man kommer aldrig konvertera 100% av sina besökare, du kommer alltid att ha besökare på din webb som inte matchar det erbjudande du har.

Vägen till en högre konvertering online

I stort kan man säga att det finns fyra steg för att börja trimma sina konverteringar och bli ett konverteringsproffs. En bra konverteringsgrad uppstår när man är tydlig med vad man erbjuder, snabbt erbjuder användaren en lösning på det och ditt erbjudande är i synk med vad besökaren efterfrågar.

  • Mål och användartyper
    Vad är målet med besöket? Vilka riktar vi oss mot. För att kunna göra vettiga hypoteser är det viktigt att man har klart för sig vad det är för typ av användare vi vill rikta oss mot och vad målet är för respektive användare.
  • Landningssidor & hypoteser
    Hur ser det ut idag? Ni kan via webbanalys och andra verktyg se hur besökare hamnar på er sajt, var de tar vägen och när de lämnar sajten. Då kan man ganska snabbt se var man är stark och var man tappar potentiella kunder. Genom denna typ av analys eller annan form av observation kan man sätta upp hypoteser för hur man ska behålla användare och bättre lyckas få dem att konvertera. Olika hypoteser och användargrupper kan ge upphov till olika typer av landningssidor som testar olika idéer och är anpassade och inriktade mot specifika användargrupper man identifierat. I detta skede jobbar man även med en hel del nyckelords-optimering med att hitta nyckelord som passar erbjudande, kund och som är såpass specifikt att det ökar chanserna till konvertering. Generella sökord har en tendens till att vara svårare att konvertera med då det ofta är svårt att veta vad en kund är ute efter om han eller hon söker efter ”bil”, medans ”köpa bil i örebro” lämnar lite funderingar över vad besökaren vill.
  • Testa förändringar
    När du har klart för dig vad målen är, vilka användare du riktar in dig på och har dina testhypoteser klara är det som upplagt för att börja testa dina landningssidor med exempelvis A/B-tester. A/B-tester hjälper dig att ganska snabbt anamma eller förkasta dina hypoteser du har och leder dig på rätt spår om när dina besökare känner att de är redo att konvertera och känner att ditt erbjudande bästa matchar deras efterfrågan.
  • Återkoppling och utvärdering
    När du har testresultatet på ditt bord är dags att iterativt starta om igen. Påverkar resultaten bilden av våra kunder? Påverkar det arbete vi gjort med konverteringsgraden hur vi ser på målen? Kan vi ändra i erbjudandet för att bättre matcha förfrågan? Sen är det bara att repetera för att slutligen ha en super-optimerad konverteringsgrad, nöjdare kunder och högre intäkter

Varför ska man jobba med konverteringsoptimering?

Vi tror att arbetet med konverteringsoptimering är viktigt för att du sparar pengar på annonsering, med en hög konverteringsgrad så blir kostnaden per användare lägre i annonskostnader, du behöver köpa mindre annonser för samma antal konverterade användare.  Ett väl utfört konverteringsarbete skapar nöjdare användare och skapar således en bättre användarupplevelse för kunden och ökar chansen att han eller hon återkommer. Slutligen så ökar intäkterna givet samma flöde av trafik till din webbplats. Det är ett arbete som hjälper till att öka intäkter långsiktigt och om man jobbar med konverteringsoptimering kontinuerligt får man till slut också djuplodande kunskap om hur ens besökare fungerar, ypperlig information att ha när man ska lansera nya produkter. Kort och gott så ger en bra konverteringsgrad mer bang for the buck.

Var kan jag läsa mer om konvertering online och konverteringsoptimering

Det finns hur mycket som helst att läsa om konverteringsoptimering på nätet, många bloggar specialiserar sig på det och det finns en hel del bra böcker om det.

Relaterade sidor

Vill du veta mer?

Anmäl dig till vår nyhetslista så får du tips direkt till din e-post.

Vill du veta mer?

Anmäl dig till vår nyhetslista så får du tips direkt till din e-post.

Några av våra kunder


Senaste på bloggen

På vår blogg kan du läsa mer om effektiva appar.


80 Ridge Street Media AB

Bättre och mer effektiv webb och appar med fokus på User Experience, Product Management, SEO, Webbutveckling. Knivsta, Uppsala.

Åsgatan 80
74145 Knivsta, Uppsala
Telefon 0735-336699
E-post info@ridgestreet.se
Webb
Facebook ridgestreet
Twitter @80ridgestreet
Google Plus Google+