logotype

80 Ridge Street Media

Öka intäkterna med användaren i fokus

Foto från Påarp, Halmstad

Är din hemsida så långsam att du riskerar förlora kunder?

Publicerad av 


Bild av Mick Garratt and
licensed for reuse under this Creative Commons Licence

När många beställer och bygger hemsidor så fokuseras mycket kraft på design och till exempel val av innehållshantering, så kallad CMS-lösning. Ofta publiceras det färdiga verket på något på pappret prisvärt webbhotell. Vad många inte lägger någon tid på men i stort sett alla retar sig på är långsamma webbsidor.

En långsam sajt är inte bara ett gissel för användaren, den riskerar att du som företag förlorar kunder och intäkter. Idag lägger exempelvis Google väldigt stor vikt vi laddningstider när de rankar en webbplats, det är svårare för långsamma webbplatser att ranka högt än vad det är för snabba, detta för att Google blir smartare och smartare och mer och mer förstår vad användaren vill ha, det har blivit svårare att sökmotoroptimera sin hemsida genom tricks, det är användaren i fokus som gäller, och får användaren ranka så rankar han/hon allt som oftast hastigheten väldigt högt, de vill inte vänta på svar på en långsam hemsida.

400 ms gav 5-9% trafikminskning

Det finns exempel som visar hur en långsam webbsida kan visa på stora siffror i rena intäktsförluster när hastigheten är långsam. Yahoo upplevde 5-9% trafikminskning när de under ett experiment ökade svarstiden för sin sida med 400 ms, det vill säga 0,4 sekunders skillnad, litet kan tyckas, men nog för att reta kunderna.

Två sekunder kostade 4,3% i förlorade intäkter

Vad händer när din långsamma webb är 2 sekunder långsammare än vad den kunde vara? Bing, Microsofts sökmotor, visar att en 2 sekunders extra väntetid för användaren kan resultera i upp till 4,3% förlust i intäkter/användare. Om en långsam webbplats kan göra detta i intäktsförlust, vad kan då en snabb webbplats göra för ökade intäkter? Mozilla sänkte laddningstiden med 2,2 sekunder och ökade antalet kunder som laddade ned Firefox med 15,4%. Netflix fick med förhållandevis enkla medel ned den utgående trafiken med 50% och ökade hastigheten med 13-25%.

Vad beror en långsam hemsida på?

En långsam webb kan bero på väldigt många saker, ofta kan det vara samverkande orsaker, men det finns alltid lösningar att ta tag i. Några vanligt förekommande orsaker till att en hemsida är långsam kan vara:

  1. Fel typ av webbhotell/webbhosting
  2. Felkonfigurerad webbserver
  3. Icke optimerad HTML, JavaScript och CSS
  4. Långsamt teknikval på serversidan, CMS och eller annan tekniklösning
  5. Icke nyttjande av cachning på olika delar av webbplatsens arkitektur

Vad kan man göra för att åtgärda en långsam webbplats?

Precis som att design är viktigt, val av teknikplattform (CMS, Databas och programmeringsspråk), är det också viktigt att man väljer en leverantör av sin webblösning som förstår vad prestanda på webbplatsen kan göra för dina kunder och intäkter. Prestanda är mätbart både i tid, kundnytta och pengar. Välj en leverantör som har rätt verktyg, kan visa siffror på hur det ser ut nu och hur din långsamma webbplats förvandlats till en snabb hemsida via spårbara siffror.

Vad vinner du på att göra din webbsida snabbare?

Som du läst så kan en långsam webbsida leda till intäktsförluster och en snabb hemsida ökade intäkter, men du kan vinna mer än så. Genom att jobba med prestandan på din webbplats så kan du åstadkomma följande positiva effekter för din verksamhet:

  • Ökade intäkter
  • Konkurrensfördel gentemot dina långsammare konkurrenter
  • Minskade kostnader för webbtrafik
  • Minskad Churn
  • Längre livslängd på kunder
  • Högre konverteringsgrad på webben
  • Ökad trafik till webbplatsen
  • Lättare att få länkar

Jag vill inte ha en långsam hemsida, vad ska jag göra?

Vill du veta mer om snabba webbplatser och prestandaoptimering bör du läsa vår sektion om webbprestanda som ger dig tips på hur du optimerar din långsamma hemsida så du enklare kan tjäna mer pengar på din verksamhet på webben och driva fler betalande kunder från din hemsida.

Relaterade sidor

Vill du veta mer?

Anmäl dig till vår nyhetslista så får du tips direkt till din e-post.

Vill du veta mer?

Anmäl dig till vår nyhetslista så får du tips direkt till din e-post.

Några av våra kunder


Senaste på bloggen

På vår blogg kan du läsa mer om effektiva appar.


80 Ridge Street Media AB

Bättre och mer effektiv webb och appar med fokus på User Experience, Product Management, SEO, Webbutveckling. Knivsta, Uppsala.

Åsgatan 80
74145 Knivsta, Uppsala
Telefon 0735-336699
E-post info@ridgestreet.se
Webb
Facebook ridgestreet
Twitter @80ridgestreet
Google Plus Google+