logotype

80 Ridge Street Media

Öka intäkterna med användaren i fokus

Foto från Påarp, Halmstad

Webbanalys

Publicerad av 

Hur ser dina besökares beteenden ut? Stannar de länge eller försvinner de direkt utan att hitta det de letar efter. Vi har lång erfarenhet av att analysera och mäta användares beteende på webben.

Webbanalys syftar till att lära känna sina besökare och sin webbplats bättre. Hur hittar  besökarna till min webbplats och hur länge stannar de? Finns det sidor på min webbsida som verkar vara mer populära än andra och finns det sidor som inte ger besökaren de svar han eller hon letar efter? Alla dessa frågor kan besvaras genom att göra sin hemläxa när det gäller analys på webbplatsen.

Vad kan man mäta med webbanalys?

Med hjälp av webbanalys kan du mäta dels generella saker som

  • Antalet unika besökare till webbplatsen på en given tidsperiod
  • Antalet besök
  • Återkommande besökare
  • Sidvisningar per tidsperiod och per besök
  • Populära sidor att landa på och vanligaste sidorna som besökare lämnar webbplatsen på
  • Information om vilken typ av webbläsare en besökare använt
  • Källa för besöket, dvs om besöket kom från en länk, sök eller via att någon skrev in din adress direkt i webbläsaren.
Men webbanalys blir riktigt intressant när du anpassar analysen på webbstatistik som är specifik för din affär, dvs att du börjar göra webbanalys på hur bra din affär fungerar på din webbplats. Det är viktigt att man anpassar mätpunkter och rapporter för de behov man har. Rätt gjort kan sådan webbanalys vara ett väldigt kraftfullt verktyg som underlag för att optimera sin webb åt rätt håll och tjäna mer pengar.

Konverteringsoptimering

Vi har jobbat många år med att optimera kundflöden som är affärskritiska för företag med hela sin affär på nätet. Vi vet hur mycket pengar det kan skilja i kassan om de flöden en kund går genom är optimerade. Vet du hur mycket pengar du kan tjäna här? Konverteringsoptimering går ut på att specificera de viktigaste flödena på din webbplats, sätta upp mätpunkter, identifiera rätt landningssidor och sedan skapa hypoteser för hur man kan påverka dessa flöden så fler personer tar sig genom flödena. Man kallar olika punkter där en användare gör något viktigt i ett sådant flöde för en konvertering, det kan vara :

  • Besökare registrerar sig för ett användarkonto
  • Kund beställer en vara
  • Kund sätter in pengar på konto
Genom att mäta dessa konvertingar, sätta upp hypoteser och utvärdera resultatet kan man öka sina intäkter bara genom att jobba med sin webboptimering.

A/B Test och Multivariata test

Vi kan hjälpa dig att sätta upp A/B-tester och multivariata test där du kan se hur stor skillnad små förändringar på webben kan orsaka stora förändringar i effektivitet och intäkter. Kontakta oss så kan vi diskutera hur ni skulle kunna få en bättre insyn i era kunders beteende och analys av era besökare för att hjälpa er att konvertera besökare till kunder och kunder till återkommande kunder.

Läs mer i vår blogg

Vill du veta mer?

Anmäl dig till vår nyhetslista så får du tips direkt till din e-post.

Vill du veta mer?

Anmäl dig till vår nyhetslista så får du tips direkt till din e-post.

Några av våra kunder


Senaste på bloggen

På vår blogg kan du läsa mer om effektiva appar.


80 Ridge Street Media AB

Bättre och mer effektiv webb och appar med fokus på User Experience, Product Management, SEO, Webbutveckling. Knivsta, Uppsala.

Åsgatan 80
74145 Knivsta, Uppsala
Telefon 0735-336699
E-post info@ridgestreet.se
Webb
Facebook ridgestreet
Twitter @80ridgestreet
Google Plus Google+